Zaanse sabotage, de rapporten. Deel 20: Motorschip

Vanaf eind januari 1945 maakte de Gewestelijke Sabotageafdeling van de Binnenlandse Strijdkrachten in de Zaanstreek rapporten over hun ondergrondse doen en laten. Ze geven een goed beeld van de chaotische laatste oorlogsmaanden in de regio. Op meitotmei.nl zijn alle rapportages te vinden, met […] soms wat duiding.

Deel 20: Motorschip.

Zaandam, 21 April 1945.

Mijnheer,
Ondergetekenden hadden opdracht gekregen via het geallieerde Opperbevel om de Zaan te versperren met een motorschip. Hierdoor zijn wij tot ons leedwezen genoodzaakt geweest Uw motorschip te nemen, daar deze het dichtst bij het doel lag en het op dit moment niet in de vaart was. U ontvangt op dit schrijven een vorderingsbewijs, zodat U na de bevrijding een nieuw motorschip op kosten van de Regeering kan kopen. Wij hopen, dat dit spoedig mag gebeuren en rekenen er op, dat U ons dit niet al te zwaar zult aanrekenen, daar wij het gedaan hebben op bevel en in landsbelang. Bij eventuele handelingen van Uw zijde, die tegen ons gericht zijn, zullen wij voor de zwaarste maatregelen niet terugdeinzen.

Commandant Verzetsbeweging Zaanstreek-Zuid,
Henk Pol [Schuilnaam van de Zaandamse GSA-commandant Arend Kat].

De Duitsers brachten aan het eind van de oorlog schepen tot zinken in het Noordzeekanaal (zoals te zien op deze fot0), de verzetsbeweging probeerde de Zaan af te sluiten om de ontsnapping van Duitse schepen te voorkomen (Foto: Jan Woudt, Koog aan de Zaan).

Waardeer dit artikel!

Als je dit artikel waardeert en dit wilt laten blijken met een kleine bijdrage: dat kan! Zo help je onafhankelijke journalistiek in stand te houden.

ValutaBedrag





Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.